Dr. Eugenia Popescu-Judetz'in bu kısa ama çok dikkatli bir incelemeye dayanan değerli araştırması, araştırma merakı duymuş, bilgili, ileri görüşlü bir musıkici olduğu anlaşılan, kısaca Kevseri diye andığımız mevlevi dervişi Nayi Ali Mustafa Kevseri Efendi'nin Türk musıkisi tarihindeki yerini, önemini, katkılarını ortaya koyuyor.Bu karşılaştırmalı inceleme Kevseri Mecmuası'nın içeriğini baştan sona, sayfa sayfa tanıtıyor; ama sadece tanıtmakla yetinmiyor, eseri değerlendiriyor, kitap hakkında söylenmesi gereken hemen hemen her şeyi söylüyor; öyle ki, başaramadığı tek şeyin yazmanın aslını vermek olduğunu söyleyebiliriz.Bu bakımdan, okuyanlar, yazmayı hiç görmemiş oldukları halde, bu çalışmadan gene de pek çok şey öğreneceklerdir.


Basım Dili : Türkçe
Basım Yeri :
Sayfa Sayısı : 85
En / Boy : 13,5 / 19,5
Kağıt Cinsi : 1. Hamur
Basım Tarihi : .
₺20,75
Prince Dimitrie Cantemir (1673-1723) combined a multitude of talents in a complex personality of spiritual enlightenment and intellectual curiosity. His works form a reservoir of facts and histories that reveal surprising angles to many philosophical and cultural questions through a maze of revolving evasions in search for the deep meaning. Cantemir never ceased to amaze European and Turkish intellectuals with the wealth of his analyses and observations across interrelated areas of knowledge. The humanistic curiosity of Cantemir has no limits as he continues to move around the multifaceted points of his attention in search of the ultimate perspective to his subjects. The Turks, their actions and customs aggressive and kindly, genuine and symbolic, ordinary and majestic, stand in overwhelming light on the center stage of Cantemir’s world of configurations.
Basım Dili : İngilizce
Basım Yeri : İstanbul
Sayfa Sayısı : 196
En / Boy : 16 / 23,5
Kağıt Cinsi : 1. Hamur
Basım Tarihi : .2007
₺41,50
This book scrutinizes three different theoretical aspects of Ottoman sources. The first essay discusses the principles of makam classification proposed by diverse Ottoman writers and compares their ideas within socio-cultural setting. The resulting analogies and polarities are outlined in order to emphasize the essential ideas in the perspective of musical creativity. The second essay explores Dimitrie Cantemir’s compositions and establishes the authenticity of the pieces that have circulated in the general repertory of Turkish classical music under his signature. The provenance of the compositions evidences the way written and oral sources crossed borders and combined as to further generate new materials out of a commixture of original and derivative elements. In essence, oral tradition has interacted and interfered in forming Cantemirian repertory adding versions and variants that were transmitted independently and were accepted as authoritative creations by the community of musicians and the public of music lovers. The third essay evokes the personality of Hasan Talat Bey of Bebek, a remarkable patron of musicians and collector of music, who sponsored weekly musical gatherings in his mansion. There gathered frequently the music makers, creators and performers of songs and instrumental pieces. The happening of music gatherings was memorialized in the tablets with written music and decorative embellishments the host used to offer the guests as souvenirs. In addition, the discussion includes the survey of the song collection owned by Hasan Talat with title entries.
Basım Dili : İngilizce
Basım Yeri : İstanbul
Sayfa Sayısı : 179
En / Boy : 16 / 23,5
Kağıt Cinsi : 1. Hamur
Basım Tarihi : .2010
₺41,50
"Şehrimizde yaşam acelesiz bir tempoda sürerdi. Evimiz kahveler ve tavernalarla çevrili küçük üçgen bir meydanı olan şehir çarşısına yakındı. Hemen hemen her gün oradan geçerdim. Çarşının demirbaşlarından biri her renk ve şekilde acadele satan bir Türk şekerleme satıcısıydı." Eugenia Popescu-Judetz müzikolog ve sanat tarihçisidir. Yıllarca Pittsburgh Duquesne Üniversitesi’nde Doğu Avrupa ve Türkiye’nin halk müziği ve seyirlik sanatları üzerine dersler vermiştir. Hatırat-Tuna Boyunca Anılarla Ezgiler, şehirler ve kişiler ekseninde gelişen bir anı kitabıdır. Eugenia Popescu-Judetz’in hayatında önemli yer tutan Cantemir’den Sarı Saltık’a, Panait Istrati’den Yaşar Nabi’ye kadar birçok kişiye; Bükreş’ten İstanbul’a, Adakale’den Dobruca’ya kadar birçok şehre bir minnet borcunun ifadesidir. Kitapta ayrıca, eşi Gheorghe Popescu-Judetz ile yıllar süren derleme çalışmalarının öyküsünü, bu müziklerin notalarını ve kitabın ekindeki CD’de de bu müziklerden örnekleri bulabilirsiniz.
Basım Dili : Türkçe
Basım Yeri : İstanbul
Sayfa Sayısı : 414
En / Boy : 16 / 23,5
Kağıt Cinsi : 2. Hamur
Basım Tarihi : 9.2007
₺62,25

Basım Dili : Türkçe
Basım Yeri : İstanbul
Sayfa Sayısı : 143
En / Boy : 16 / 23,5
Kağıt Cinsi : 2. Hamur
Basım Tarihi : 11.2006
₺41,50

Basım Dili : İngilizce
Basım Yeri : İstanbul
Sayfa Sayısı : 204
En / Boy : 16 / 23,5
Kağıt Cinsi : 2. Hamur
Basım Tarihi : 3.2002
₺41,50

Basım Dili : İngilizce
Basım Yeri : İstanbul
Sayfa Sayısı : 224
En / Boy : 16 / 23,5
Kağıt Cinsi : 2. Hamur
Basım Tarihi : 10.1999
₺41,50
This book presents the comparative treatises written in Greek by Panayiotes Chalatzoglou and Kyrillos Marmarinos. The concerned analysis places their works within the socio-cultural setting of Ottoman musical writtings of the first half of eighteenth century and parallels them to other sources.
Basım Dili : İngilizce
Basım Yeri : İstanbul
Sayfa Sayısı : 156
En / Boy : 16,5 / 24
Kağıt Cinsi : 2. Hamur
Basım Tarihi : 1.2000
₺41,50
Tükendi

Eugenia Popescu-Judetz etnomüzikolog ve sanat tarihçisidir. Asıl uzmanlık alanı Türk musıkisi kaynakları ve Osmanlı seyirlik sanatlarıdır. ABD’nin Pennsylvania eyaletindeki Pittsburgh Duquesne Üniversitesi’nde öğretim üyesi ve üniversite müzesinde sanat danışmanı olarak görevli bulunan yazar, Doğu Avrupa ile Türkiye’nin halk musikisi ve seyirlik sanatları üzerine dersler vermektedir. Türk musıkisi kaynakları ile Romen halk sanatları hakkında yayımlanmış çeşitli inceleme ve makaleleri vardır. Yazar Türkiye’de ilk kez yayımlanan bu ilginç kitabında Osmanlı-Türk musıki kültürünün "anlamları"na şu üç yönde ışık tutuyor: notanın anlamı, mehterin anlamı, musıki kaynakları arasındaki ilişkilerin anlamı. Eugenia Popescu-Judetz şöyle diyor: "Türk musıki kültürünü incelemek demek sadece seslerin, ses aralıkları ile perdelerin nasıl elde edildiğini değil, aynı zamanda bu alandaki tecrübelerin ortaya çıkardığı fikirleri, musıkinin yorumlanmasıyla uyanan duygular arasındaki ilişkileri, musıkide kullanılan çeşitli temalar ile üslupların kavramsallaşmasını da incelemek demektir."


Basım Dili : Türkçe
Basım Yeri : İstanbul
Sayfa Sayısı : 104
En / Boy : 13,5 / 19,5
Kağıt Cinsi : 1. Hamur
Basım Tarihi : 5.2007
₺20,75
Tükendi

For over three decades I had the opportunity to research on Ottoman musical writings in the Turkish libraries and to consult private collections. Concurrently, I was able to study Ottoman musical manuscripts kept in libraries outside Turkey. Along those years of research I carried out persistent investigations that gave me access to a large number of Ottoman materials ranging from the fifteenth century to the end of the nineteenth century. As a result of examining numerous musical manuscripts in Ottoman Turkish literature I discerned the commonplace of themes in the majority of writings and evaluated their structure at formal and generative level. Moreover, I was able to ascertain the significant purport of certain sources over others and to compare several versions of the texts. The idea of this catalogue evolved gradually in my mind from the perception that an explicit presentation of the makams would constitute a valuable reference both for evaluating the historical process of creating and performing music, as well as for establishing the inventory of modal categories and their taxonomic relations. As time passed, I was able to determine the development of a genuine Turkish concept in works that provided descriptive and analytical matter, and to detect through manuscript lines the significance of the process involving the semantics of the practice of music at different periods. The present book is mainly focused upon the practical theory of the makams reflected in the production and performance of the melodic scales the way they are described in Ottoman manuscripts.


Basım Dili : İngilizce
Basım Yeri : İstanbul
Sayfa Sayısı : 163
En / Boy : 16 / 23,5
Kağıt Cinsi : 1. Hamur
Basım Tarihi : 2.2010
₺41,50
Tükendi

Basım Dili : Türkçe
Basım Yeri : İstanbul
Sayfa Sayısı : 216
En / Boy : 16 / 23,5
Kağıt Cinsi : 2. Hamur
Basım Tarihi : 1.2000
₺41,50
1
Çerez Kullanımı