1973 sonbaharında Paul Ricœur, Texas Hıristiyan Üniversitesi yüzüncü yıl kutlaması çerçevesinde bir dizi konferans vermek üzere Paris’ten Fort Worth’a geldi. Söz konusu konferans serisi “Söylem ve Artı Anlam” başlığını taşıyordu. Burada Yorum Teorisi adı altında yayınlanan genişletilmiş metin, ilk başlığı bir alt-başlık olarak muhafaza ediyor. Bu değişiklik ilk metnin, insan dilinin birliğini, sergilediği muhtelif kullanımlar açısından anlama teşebbüsünde bulunan sistematik ve kapsamlı bir teoriye doğru gelişimini işaret ediyor.

Burada yöneltilebilecek makûl sorulardan biri, bu metnin, Ricœur’ün Kötülük Sembolizmi’nden sonra yayınlanan dil ve söylem incelemelerinin ufku dâhilindeki yerinin ne olduğudur. Bu geniş ufuk, insanî gösterme ediminin çoğul fonksiyonları ve karşılıklı ilişkilerinin tümünü açıklayabilen kapsamlı bir dil felsefesi arayışıdır. Bu dönem (1960-1969) boyunca yayınlanan hiçbir çalışma kapsamlı bir felsefe sunma iddiasında bulunamaz, ve hiçbir iddia söz konusu incelemeleri bir araya getirerek kapsamlı bir dil felsefesi oluşturduğunu ileri süremez, çünkü Ricœur böyle bir felsefeyi tek bir düşünürün kanaviçe gibi işleyebileceğinden kuşku duyar.

Yorum Teorisi bu arayışta nerede durur? O farklı bir konum işgal eder, çünkü Freud ve Felsefe ve Yorumların Çatışması gibi eserler, temelde, söylem olarak dilin sergilediği muhtelif kullanımların incelemeleridir, oysa Yorum Teorisi bu fonksiyon çeşitliliği açısından insan dilinin birliğine dair bir izah sunar. Biz Yorum Teorisi’nde Paul Ricœur’ün bütünleyici dil felsefesini buluyoruz.


Basım Dili : Türkçe
Basım Yeri : İstanbul
Sayfa Sayısı : 112
En / Boy : 13,5 / 21,5
Kağıt Cinsi : 2. Hamur
Basım Tarihi : 1.2019
₺33,90

Fransız felsefecisi ve yorumbilimcisi Paul Ricoeur'ün (1913-2005) anlatı yorumbilimi alanındaki başyapıtı olarak nitelendirebileceğimiz Zaman ve Anlatı Türkçe'de dört cilt olarak yayımlanacak. Yazarın kurumsal görüşlerini temellendirdiği birinci cilt, Zaman-Olayörgüsü-Üçlü Mimesis altbaşlığıyla 2007'de yayımlandı. Tarih ve Anlatı altbaşlığını taşıyan bu ikinci ciltte, P. Ricoeur zaman ve olayörgüsü (anlatı) arasındaki ilişkiyi yorumlarken, öykülemeye karşı çıkan tarih yazarları ile öykülemeye ağırlık veren tarih anlama arasındaki karşıtlığın belirgin özelliklerini gösteriyor, tarihyazımındaki olay tarihçiliği ile uzun süre tarihçiliğini en nice ayrıntılarına kadar çözümlüyor, kısacası tarihi yazış biçimlerinin felsefi temellerini sorguluyor. P. Ricoeur tarihsel anlatıya yönelik bu araştırmayı geliştirirken, kendine özgü yorumbilimsel (hermenötik) kazı işlemini, tarihyazımında ve tarih felsefesinde önde gelen şu adların temel yapıtlarına uyguluyor: P. Aries, R. Aron, M. Bloch, F. Braudel, A. Danto, W. Dray, G. Duby, Ch. Frankel, F. Furet, W. B. Gallie, P. Gardiner, C. G. Hempel, E. Husserl, E. Labrousse, J. Le Goff, M. Mandelbaum, H. -I. Marrou, L. O. Mink, E. Nagel, G. Ryle, F. Simiand, P. Veyne, M. Vovelle, M. Weber, H. White, H. von Wright, vb.


Basım Dili : Türkçe
Basım Yeri :
Sayfa Sayısı : 235
En / Boy : 13,5 / 21
Kağıt Cinsi : 2. Hamur
Basım Tarihi : 12.2016
₺35,00

Hafıza, Tarih, Unutuş, "büyük" bir kitap - felsefenin ve insanlığın "büyük" meselelerine odaklanmış, sadece felsefi değil aynı zamanda "bilgece" bir kitap. Birbiriyle yakından ilgili üç meseleyi üç ayrı yöntemle ele alıyor filozof Paul Ricoeur: İlk kısımda "hafıza" konusunu temel felsefi metinlerden yola çıkarak inceleyen titiz bir fenomenoloji; ikincisinde tarih "biliminin" yöntemi ve olanaklılık koşulları üstüne önemli tarihçilerle diyalog içinde gerçekleştirilen "epistemolojik" bir düşünme; üçüncü kısımdaysa hafıza ve tarihin karanlık yüzü olan "unutuş" konusunun insanlık durumuyla ilişkisi üstüne bir yorumbilgisi söz konusu. II. Dünya Savaşı’nda esir düştüğü toplama kamplarından sağ çıkmış olsa da tanık olduklarının anlamı üstüne düşünmekten hiç vazgeçmeyen Ricoeur, insanın bireysel ve kolektif tarihindeki, özellikle de 20. yüzyıldaki yüz kızartıcı anların hatırlanması ve unutulması hakkında, Platon’un pharmakon’una (hem ilaç hem zehir) benzetilen hatırlama’nın, keza melankoli ve yas’ın siyasal ve toplumsal kullanımları hakkında, bağışlama ile unutma arasındaki ilişkiler hakkında zengin bir panorama sunuyor. Bu esnada, bireysel ve kolektif bir "mutlu hafızanın" sırrını da arıyor gizliden gizliye. Bizim gibi "hafıza sorunları" olan toplumlar için son derece aktüel bir kitap - ama hazır bir reçete beklemeyin. Hafıza, Tarih, Unutuş daha çok filozofla birlikte çıkılacak bir arayış, bir yolculuk.


Basım Dili : Türkçe
Basım Yeri : İstanbul
Sayfa Sayısı : 568
En / Boy : 13 / 21,5
Kağıt Cinsi : 2. Hamur
Basım Tarihi : 10.2017
₺121,90

Çağımızın en önemli filozoflarından Paul Ricoeur, Freud'un "insan" konusunda getirdiği yeni anlayışı konu alan bu yapıtının psikoloji değil felsefe kitabı olduğunu özellikle vurguluyor. Freud'u "insanda en az insani olanın keşfiyle sınırlandıramayacağımızı; tersine bir kültür yorumu olarak psikanalizin insan görüngüsünün her tür toptan yorumuyla çatışma içinde olduğunu," söyleyen yazar, Freudcu söylemi çeşitli yönleriyle sorguluyor: psikanalizde "yorumlamak" ne anlama geliyor, bu yorum "kendilik" ile ilgili yeni bir anlayışa varabiliyor mu, kültürün Freudcu yorumu diğer tüm yorumları dışlıyor mu? Kendilik, adalet, sevgi, ahlak, bilgi, zaman, dil, inanç gibi alanları tartışmaya açan Yoruma Dair, psikanaliz ve felsefe meraklılarına olduğu kadar "ben neyim" sorusunun peşindeki okurlara da düşünce malzemesi sunuyor.

Yazar Hakkında (1913-2005) Fransız filozof, tarihçi. Husserl ve Gabriel Marcel'in fenomenolojisiyle tanıştı. İkinci Dünya Savaşı sırasında Alman hükümeti tarafından ajanlıkla suçlanarak 1940'ta cezaevine konuldu. Savaş yıllarını Poméranie tutuklu kampında geçirdi. Özgürlüğüne kavuştuktan sonra dilbilim ve psikanalizdeki çeşitli yorum kuramlarını fenomenoloji açısından inceleyen Ricoeur, insan isteminin, özgürlüğün ve kötülüğün simgelerini tanımladı. Sorbonne, Louvain, Yale ve Chicago gibi dünyaca ünlü üniversitelerde ders verdi. Öğrenci hareketlerinin en etkili olduğu üniversitelerden biri haline gelen Nanterre'de Ricoeur, ünlü "tarihin çöplükleri" sözünden dolayı radikal solun hedefi haline geldi. 1970'te üniversitedeki görevinden istifa etti. Ricoeur, 2001 yılında Ankara'da "Ahlaksal Özerklik ve Varoluşsal Kırılganlık" başlıklı bir konferans verdi. Evrensel Kültür Akademisi'nin 2002'de barış üzerine düzenlediği forumun katılımcılarındandı.


Basım Dili : Türkçe
Basım Yeri : İstanbul
Sayfa Sayısı : 494
En / Boy : 13 / 21,5
Kağıt Cinsi : 2. Hamur
Basım Tarihi : 3.2007
₺118,90
Tükendi

Fransız felsefecisi ve yorumbilimcisi Paul Ricœur'ün (1913-2005) anlatı yorumbilimi alanındaki başyapıtı Zaman ve Anlatı Türkçe'de dört cilt olarak yayımlandı.

Birinci cilt (Zaman-Olayörgüsü-Üçlü Mimesis) 2007'de, ikinci cilt (Tarih ve Anlatı) 2009'da, üçüncü cilt ise (Kurmaca Anlatıda Zamanın Biçimlenişi) 2012'de yayımlanmıştı.

Anlatılan (Öykülenen) Zaman altbaşlığını taşıyan bu son cilt iki bölümden oluşuyor: 'Zamansallığın Aporetiği' ve 'Anlatının Poetikası: Tarih, Kurmaca, Zaman'.

Paul Ricœur Anlatılan (Öykülenen) Zaman'ın ilk bölümünde Husserl, Kant, Heidegger ve Hegel gibi felsefeciler üzerinden zamanın varoluşsallığını ve fenomenolojisini kendine özgü yorumbilimsel kazı işlemine tutuyor. İkinci bölümde ise zamanın bıraktığı yazılı/anlatısal izler üzerinden metnin dünyası ile gerçek dünya, tarih ile kurmaca arasındaki ilişkileri inceliyor.

Zaman ve Anlatı zamanımızın en etkileyici yapıtlarından biri...


Basım Dili : Türkçe
Basım Yeri :
Sayfa Sayısı : 486
En / Boy : 13,5 / 21
Kağıt Cinsi : 2. Hamur
Basım Tarihi : 12.2016
₺22,04
Tükendi

Fransız felsefecisi ve yorumbilimcisi Paul Ricoeur'ün (1913-2005) anlatı yorumbilimi alanındaki başyapıtı Zaman ve Anlatı Türkçe'de dört cilt olarak yayımlanacak. Birinci Cilt (Zaman-Olayörgüsü-Üçlü Mimesis) 2007'de, ikinci cilt (Tarih ve Anlatı) ise 2009'da yayımladı. Kurmaca Anlatıda Zamanın Biçimlenişi altbaşlığını taşıyan bu üçüncü cilt dört bölümden oluşuyor: "Olayörgüsünün Değişimleri", "Anlatısallığın Göstergebilimsel Zorunlulukları", "Zamanla Oynanan Oyunları" ve "Zamanın Kurmaca Deneyimi". P. Ricoeur ilk üç bölümde anlatı kuramcılarının kavram, ilke ve yöntemlerini tartışırken, dördüncü bölümde de tartıştığı kavramlara bu yapıt içinde bir işlerlik kazandırmak, yorumlarını örneklendirmek amacıyla zamanı konu edinen üç romanın (Mrs Dalloway, Büyülü Dağ, Kayıp Zamanın İzinde) çözümlemesini sergiliyor. P. Ricoeur kurmaca anlatıya yönelik araştırmasını geliştirirken, kendi özgü yorumbilimsel (hermenötik) kazı işlemini, bölümlerin akış çizgisine göre, anlatı kuramın önde gelen kişilerine uyguluyor: F. Kermode, Ne. Frye, J.Hillis Miller, B. Herrstein Smith, Y. Lotman, R. Barthes, Cl. Levi-Strauss, V. Propp, Cl. Bremond, T. Todorov, A. J. Greimas, E. Benveniste, K. Hamburger, H. Weinrich, G. Guillaume, G. Müller, G. Genette, L. Dolezel, B. Uspenski, M. Bahtin, A. Henry, vb.


Basım Dili : Türkçe
Basım Yeri : İstanbul
Sayfa Sayısı : 290
En / Boy : 13,5 / 21
Kağıt Cinsi : 2. Hamur
Basım Tarihi : 12.2016
₺15,55
1
Çerez Kullanımı